Splynutí duší, 1896

oil, canvas

The picture is probably the first variant of one of Max Svabinsky’s early mature works, Merging Souls. This long-term loan from a private collection has different dimensions than the resulting composition, located today in the collections of the National Gallery in Prague.

The work was donated by Max Švabinský to his benefactor and guardian JUDr. Josef Pitecky, a lawyer from Kroměříž and between 1896 and 1910 the mayor of the town. In letters of 1928 and 1930, Svabinsky’s son, Dr. Pištěcký that the painting gave his father his gratitude for the care he paid to the painter’s mother for the long-term treatment of mental illness in the Kroměříž hospital. At the same time, he states that the gifted was his former guardian, his supporter and his family friend. Interesting is the passage, in which Svabinsky states that in the person of the young man he does not display his physical, but mental form. Attention is also the smile of Svabinsky assurance that „… the painting is original, all hand-painted with the later hand-over dedication of Dru Jos. Pištěcký. „Perhaps it is also the assurance that the image is not overwhelmed by the hand.

olej, plátno

Obraz je zřejmě první variantou jednoho z raných zralých děl Maxe Švabinského Splynutí duší. Tato dlouhodobá zápůjčka ze soukromé sbírky má jiné rozměry, než výsledná kompozice, umístěná dnes ve sbírkách Národní galerie v Praze.

Dílo daroval Max Švabinský svému dobrodinci a poručníkovi JUDr. Josefu Pištěckému, kroměřížskému advokátu a v letech 1896 – 1910 starostovi města. V dopisech z let 1928 a 1930 sděluje Švabinský synovi Dr. Pištěckého, že obraz daroval jeho otci z vděčnosti za péči, jíž věnoval malířově matce při dlouhodobém léčení duševní choroby v kroměřížském léčebném ústavu. Zároveň také uvádí, že obdarovaný byl jeho bývalým poručníkem, jeho příznivcem a rodinným přítelem. Zajímavá je i pasáž, v níž Švabinský uvádí, že v osobě mladého muže nezobrazuje svoji fyzickou, nýbrž duševní podobu. Za pozornost stojí i úsměvné Švabinského ujištění, že „…obraz jest originál, celý vlastnoručně malovaný s pozdější vlastnoruční dedikací Dru Jos. Pištěckému.“ Možná je to i ujištění související s faktem, že obraz je v partii rukou nedomalován.